De urørlige anmeldelse. Et fantastisk vennskap 2020-02-04

Den virkelige hovedperson i fransk films største succes fortæller den fantastiske historie

de urørlige anmeldelse

Driss har null utdannelse eller erfaring innen yrket, men Philippe ser noe i den unge mannen som ingen andre ser, og et nært vennskap gror fram mellom de to mennene. Sådan fungerer læselisten Udvælg de artikler, der interesserer dig, og opbyg din egen læseliste. Bliv abonnent, og lyt med Du skal være abonnent for at lytte til denne podcast. «De Urørlige» brukte bare utrolige ni uker på å bli en av de mest sette franske filmene gjennom tidene. Nå er den også blitt erklært som Frankrikes bidrag til Oscar-prisen i 2013. Blir man derimot forelsket i karakterene, så vil man bare se mer. Og hvordan reagerede Mads Brügger og Mikael Bertelsen, de to kanalchefer, som har bygget Radio24syv op for bunden — skabt en lyttersucces — og som nu må lægge deres fælles projekt i graven? Eliud Kipchoge løb i denne måned som den første nogensinde en maraton på under to timer.

de urørlige anmeldelse

. Bliv abonnent, og lyt med Du skal være abonnent for at lytte til denne podcast. Selve historien i seg selv er ikke noe nytt selv om denne filmen baserer seg på virkelige hendelser. Historien om de to vennene har tydeligvis rørt mange, og hovedrolleinnehaver Omar Sy vant en fransk Oscar for sin rolle. Prøv første måned for kun 1 kr.

Et fantastisk vennskap

de urørlige anmeldelse

Så har du altid et sted at starte, når du har tid til at læse. Men får det Danmark til at hente de danske statsborgere hjem? Resten av de sentrale rollene gjør sine jobber godt, og ingen gjør skam på filmen. At to forskjellige mennesker fra to forskjellige verdener møtes og setter hverandres liv på hode har vi sett på film før. Og hvorfor er de sko så gode? Philippe François Cluzet er rik på penger, men livet får en brå vending når konen hans dør og han blir invalid i en paraglider-ulykke. Men det er sjelden det er gjort så bra som her! Filmen er fint filmet, og har et variert soundtrack. Bli igjen under rulleteksten, så får du en hyggelig liten overraskelse.

Et fantastisk vennskap

de urørlige anmeldelse

Det er egentlig svært lite man kan utsette på denne, men skal man pirke så er det at den kan bli litt for lang. Det er heller ikke ofte at du ser et forhold mellom to menn bli framstilt så sjarmerende og menneskelig som det blir i «De Urørlige». På de kenyanske fødder sad nemlig Nikes nyeste supersko - sko, der beviseligt får løbere til at løbe hurtigere. Det er også forfriskende at det aldri handler om rase eller klasseforskjell. De er filmens enorme hjerte, og vil nok bringe frem både latter og tårer.

de urørlige anmeldelse

Prøv første måned for kun 1 kr. François Cluzet er imponerende der han kun har ansiktet til råds, siden karakteren er lam fra halsen og ned. Men trods bedriften, er det hans sko, der er løbet med opmærksomheden. Omar Sy er så fantastisk forfriskende og energifull i rollen som Driss at han burde kjøpe seg større peishylle med en gang. Hvordan Driss bringer ny energi til Philippes tafatte og rutinepregete liv, og hvordan han igjen får stabeistet Driss til å innse sine feil slik at han får tatt tak i sine alvorlige problemer. Han bytter personlige assistenter som andre bytter undertøy, og resten av staben forstår svært lite når han ansetter den småkriminelle Driss Omar Sy. Og kan Islamisk Stat genvinde sin styrke i ly af krigen? Samspillet mellom de to vil sjarmere fletta av deg! Problemene er menneskelige, ikke politiske.

Et fantastisk vennskap

de urørlige anmeldelse

. . . . .